نقشه جرثقیل دروازه ای

طراحی نقشه جرثقیل دروازه ای به طور مستقیم روی ویژگی‌ها و عملکرد ( میزان تحمل وزن، چگونگی حرکت، ارتفاع مناسب از سطح زمین و … ) این نوع جرثقیل تاثیر دارد. به همین دلیل این کار از حساسیت بالایی برخوردار بوده و نیازمند تجربه و تخصص بالا در زمینه نقشه کشی صنعتی است و اگر اصولی و توسط افراد متخصص انجام نشود می‌تواند مشکلات و خطرات بزرگی به همراه داشته باشد. اما قبل از بررسی مراحل تهیه نقشه بیایید به طور کلی با جرثقیل دروازه ای آشنا شویم.

معرفی جرثقیل دروازه ای

جرثقیل دروازه ای نوعی از جرثقیل‌ها است که بر روی ریل‌های نصب شده روی زمین حرکت می‌کند. این نوع جرثقیل‌ها به دلیل ظرفیت بالابر بالا و دهانه بزرگ، برای جابجایی بارهای سنگین در فضای باز مانند بنادر، محوطه‌های کارخانه‌ها و اسکله‌ها کاربرد فراوانی دارند. جرثقیل دروازه ای در دو نوع تک پل و دوپل می باشد .

اجزای جرثقیل دروازه ای

در مراحل تنظیم نقشه جرثقیل دروازه ای اجزای مختلفی برای آن تعریف و طراحی می‌شوند که هرکدام برای رسیدن به عملکرد مدنظر مهم و ضروری است. در ادامه این اجزا را معرفی و وظیفه هر کدام را به اختصار توضیح می‌دهیم:

پایه‌ها: چهار ستون بلند عمودی که وظیفه اصلی آنها تحمل وزن جرثقیل و بار است. البته لزوما جرثقیل دروازه ای شامل چهار پایه نیست و اگر محدودیت فضا وجود داشته باشد به صورت دو پایه هم قابل اجرا است.

پل: تیر افقی که بر روی پایه‌ها نصب می‌شود و سایر اجزای جرثقیل را حمل می‌کند.

ترولی: مجموعه ای از بالابر و موتورها تابلو برق که وظیفه جابجایی بار در امتداد پل را بر عهده دارد.

بالابر: مکانیزم بالابر و پایین آوردن بار

سیستم رانش: موتورها و گیربکس‌هایی که وظیفه به حرکت در آوردن جرثقیل و ترولی در امتداد مسیر حرکت یا پل‌ها را بر عهده دارند.

خط برق رسان: مجموعه سیم کشی‌های جرثقیل که وظیفه برق رسانی را بر عهده دارد.

نردبان: روی یکی از ستون‌ها به همراه یک حفاظ نصب می‌شود جهت دسترسی به روی پل ها .

راهرو: روی یکی از پل ها به همراه یک حفاظ نصب می شود جهت دسترسی برای تعمیرات .

طراحی جرثقیل دروازه ای 

همانطور که پیش‌تر گفتیم طراحی نقشه جرثقیل دروازه ای کاری حساس و نیازمند تخصص است. با وجود اینکه در شرکت میهن سازان قدر جرثقیل دروازه ای بر اساس نیاز مشتری طراحی و شخصی سازی می‌شود اما در ادامه مواردی کلی که در مرحله طراحی باید به آن‌ها توجه شود را معرفی می‌کنیم:

  • ظرفیت بالابر: می‌توان گفت حداکثر وزنی که جرثقیل قرار است بلند کند مهم‌ترین عامل در طراحی نقشه جرثقیل دروازه ای است.
  • دهانه: فاصله بین دو پایه جرثقیل هم روی تحمل بار جرثقیل و پایداری آن تاثیر زیادی دارد از این رو در مرحله طراحی این مورد حتما باید بررسی شود.
  • ارتفاع بالابر: حداکثر ارتفاعی که بار می‌تواند توسط جرثقیل بلند شود هم از اهمیت ویژه‌ای در طراحی برخوردار است.
  • سرعت حرکت: سرعت جابجایی جرثقیل در امتداد ریل‌ها و پل عامل تعیین کننده‌ای است و مشخص می‌کند از چه نوع سیستم رانش و موتورها و گیربکس‌هایی باید در ساخت جرثقیل استفاده شود.
  • نوع بار: نوع باری که باید توسط جرثقیل جابجا شود هم از اهمیت بالایی برخوردار است و ممکن است به دلیل حساسیت برخی بارها در طراحی نکات ویژه‌ای در نظر گرفته شود.
  • شرایط محیطی: همانطور که بالاتر به آن اشاره شد و می‌دانید جرثقیل دروازه ای در صنعت‌هایی که در فضای تولیدی روباز فعالیت می‌کنند کاربرد زیادی دارد. به همین دلیل سرعت باد، دما، رطوبت و سایر عوامل محیطی که می‌توانند بر عملکرد جرثقیل تاثیر بگذارند در طراحی آن در نظر گرفته می‌شوند.
  • مقررات و استانداردها: با وجود اینکه جرثقیل تا حد زیادی شخصی سازی می‌شود اما باید مطابق با مقررات و استانداردهای ملی و بین المللی طراحی و ساخته شود.

نقشه جرثقیل دروازه ای

نقشه جرثقیل دروازه ای سندی حاوی اطلاعات فنی و مهندسی است که برای ساخت و نصب این نوع جرثقیل‌ها استفاده می‌شود. به دلیل حساسیت بالا این نقشه باید با دقت و ظرافت کامل تهیه شود و تمام جزئیات مربوط به جرثقیل را به طور کامل نشان دهد تا در مراحل ساخت مشکل و ابهامی ایجاد نشود.

ابتدا باید در مورد جزئیات مد نظر مشتری اطلاعات جمع آوری شود و البته در مورد ایرادات و نکاتی که قابلیت اجرا ندارند توافق حاصل شود. سپس وارد مرحله مدل سازی می‌شویم. در این مرحله طراح مدل سه بعدی جرثقیل را در نرم افزار انتخابی ایجاد می‌کند. مدل باید شامل تمام اجزای اصلی جرثقیل مانند پایه‌ها، پل، ترولی، بالابر و سیستم رانش باشد. پس از ایجاد مدل، طراح باید آن را از نظر تنش، لرزش، تناژ قابل حمل و سایر عوامل که می‌توانند بر عملکرد جرثقیل دروازه ای تاثیر بگذارند، مورد تحلیل و بررسی قرار دهد تا اگر مشکلی بود سریعا رفع شود. در نهایت، طراح باید نقشه‌های دو بعدی و سه بعدی جرثقیل را با استفاده از نرم افزار طراحی تهیه کند. این نقشه‌ها باید شامل تمام جزئیات مربوط به جرثقیل مانند ابعاد، تلرانس ها، نوع اتصالات و محل قرارگیری قطعات مختلف باشد.

جزئیات نقشه جرثقیل دروازه ای

نقشه جرثقیل دروازه ای شامل جزئیات مختلفی است که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پلان: در پلان جرثقیل نمای کلی جرثقیل از بالا به نمایش گذاشته می‌شود. در این نما باید موقعیت پایه ها، پل، ترولی و بالابر به طور دقیق مشخص باشد.

نما: در نماهای جانبی و جلویی جرثقیل جزئیات بیشتری از اجزای مختلف جرثقیل به نمایش گذاشته می‌شود. در این نماها باید ابعاد دقیق اجزا، نوع اتصالات و محل قرارگیری قطعات مختلف مشخص باشد.

جزئیات: در نقشه‌های جزئیات جزئیات مربوط به هر یک از اجزای جرثقیل به طور جداگانه ترسیم می‌شود. در این نقشه ها باید تمام ابعاد، تلرانس‌ها و مشخصات فنی مربوط به هر قطعه به طور کامل ذکر شود.

نمادها و علائم: در نقشه جرثقیل دروازه ای باید از نمادها و علائم استاندارد استفاده شود تا نقشه به راحتی قابل خواندن و تفسیر باشد.

مشخصات فنی: در نقشه جرثقیل دروازه ای باید تمام مشخصات فنی جرثقیل مانند ظرفیت بالابر، دهانه، ارتفاع بالابر، سرعت حرکت و نوع بار ذکر شود.

سوالات متداول

چرا باید از نمادها و علائم استاندارد در نقشه جرثقیل دروازه ای استفاده شود؟

استفاده از نمادها و علائم استاندارد در نقشه جرثقیل باعث می‌شود تا نقشه به راحتی و توسط هر متخصصی قابل خواندن و تفسیر باشد.

 نقشه جرثقیل دروازه ای چه کاربردی دارد؟

این نقشه برای موارد زیر کاربرد دارد:

  • ساخت جرثقیل
  • نصب جرثقیل
  • تعمیر و نگهداری جرثقیل
  • بازرسی جرثقیل

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *