انواع جرثقیل بازویی

جرثقیل بازویی یکی از انواع جرثقیل‌های صنعتی است که برای جابجایی و حمل بارهای سنگین در کارگاه‌ها، انبارها و محیط‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع جرثقیل به دلیل طراحی منحصر به فرد و انعطاف‌پذیری بالایی که دارد، توانسته است جایگاه ویژه‌ای در صنایع مختلف پیدا کند. بیشترین کاربرد جرثقیل بازویی در کارگاه‌هایی است که در بخش محدود و خاصی از فضای کاری جرثقیل لازم است. استفاده از جرثقیل بازویی در این فضا‌ها می‌تواند از ۱۸۰ تا ۲۷۰ درجه دامنه چرخش به وجود آورد. در ادامه این مقاله با انواع جرثقیل بازویی آشنا می‌شویم.

انواع مدل های جرثقیل بازویی

جرثقیل‌های بازویی با توجه به نحوه نصب آن‌ها در کارگاه به دو نوع کلی دیواری و ستونی تقسیم می‌شوند.

جرثقیل ستونی بازویی 

این نوع جرثقیل دارای یک ستون مستقل است که به زمین متصل می‌شود و بازو از بالای آن به صورت افقی یا مایل بیرون می‌آید. از این جرثقیل‌ها می‌توان در فضاهای باز که دیوار یا ستونی ندارند که جرثقیل رو آن نصب شود استفاده کرد. همچنین می‌توان در هر نقطه از کارگاه (با توجه به نیاز مشتری) نصب شود. 

ویژگی‌ها:

  • زاویه چرخش ۲۷۰ درجه: قابلیت چرخش ۲۷۰ درجه برای دسترسی به محدوده وسیع‌تری از فضا.
  • نصب انعطاف‌پذیر: جرثقیل ستونی بازویی می‌تواند در هر نقطه‌ای از کارگاه نصب شود.
  • ظرفیت باربری بالا: مناسب برای بارهای سنگین‌تر.

کاربردها:

  • انبارهای بزرگ
  • کارگاه‌های صنعتی که نیاز به جابجایی بار در مسافت‌های بلند دارند.

انواع جرثقیل بازویی

جرثقیل بازویی دیواری

این مدل از انواع جرثقیل بازویی، ستون مستقل ندارد و روی یکی از ستون‌های کارگاه (که شرایط تحمل وزن جرثقیل و باری که قرار است توسط آن جا به جا شود را دارا باشد) نصب می‌شود. به دلیل مانع شدن دیوارهای مجاور ستون این نوع جرثقیل بازویی زاویه چرخش ۱۸۰ درجه را پشتیبانی می‌کند. پس اگر به محدوده چرخش بیش از این نیاز دارید این جرثقیل به شما توصیه نمی‌شود.

کاربردها: 

  • سالن های مونتاژ
  • تعمیرگاه‌های اتومبیل و ماشین آلات سنگین
  • محیط‌های محدود کارگاهی و صنعتی

جرثقیل‌های بازویی با تنوع و ویژگی‌های مختلف، ابزارهای بسیار کارآمدی برای جابجایی بارها در محیط‌های صنعتی و کارگاهی هستند. انتخاب نوع مناسب جرثقیل بازویی بسته به نیازهای خاص هر محیط کاری می‌تواند تأثیر بسزایی در افزایش کارایی و ایمنی عملیات جابجایی بارها داشته باشد.

مزایای جرثقیل بازویی

انواع جرثقیل‌ بازویی دارای مزایای متعددی هستند که آن‌ها را به انتخابی مناسب برای بسیاری از صنایع تبدیل کرده‌اند که شامل:

انعطاف‌ پذیری بالا

جرثقیل‌های بازویی به دلیل طراحی خاص خود انعطاف‌پذیری بالایی در جابجایی بارها دارند. بازوی متحرک آن‌ها امکان دسترسی به نقاط مختلف را فراهم می‌کند و در انواع جرثقیل‌ بازویی (مانند ستونی و دیواری) حتی امکان جابجایی بار در مسیرهای پیچیده و غیرخطی نیز وجود دارد.

صرفه‌ جویی در فضای کف

جرثقیل بازویی دیواری و ستونی به دلیل نصب شدن بر روی دیوار یا به شکل مستقل روی زمین و گوشه‌ای از کارگاه، فضای کف را اشغال نمی‌کنند. این ویژگی در محیط‌هایی که فضای کف محدود است، بسیار کارآمد است.

نصب و راه‌ اندازی آسان

جرثقیل‌های بازویی به نسبت بسیاری از انواع دیگر جرثقیل‌ها، نصب و راه‌اندازی ساده‌تری دارند. این ویژگی باعث کاهش زمان و هزینه‌های نصب می‌شود.

انواع جرثقیل بازویی

افزایش بهره‌ وری

با استفاده از انواع جرثقیل بازویی، عملیات جابجایی بارها سریع‌تر و با کارایی بالاتری انجام می‌شود. این ویژگی به خصوص در محیط‌های تولیدی و انبارداری که نیاز به جابجایی مداوم بارها وجود دارد، بسیار حائز اهمیت است.

کاهش خطرات ایمنی

استفاده از انواع جرثقیل بازویی، خطرات مربوط به جابجایی دستی بارهای سنگین را کاهش می‌دهد و بدین ترتیب ایمنی کارگران افزایش می‌یابد.

قابلیت چرخش

جرثقیل‌های بازویی قابلیت چرخش ۱۸۰ تا ۳۶۰ درجه دارند که این ویژگی امکان دسترسی به محدوده وسیع‌تری از فضا را فراهم می‌کند.

معایب جرثقیل بازویی

با وجود مزایای بسیار، جرثقیل‌های بازویی دارای معایبی نیز هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

ظرفیت باربری محدود

به طور کلی، جرثقیل‌های بازویی ظرفیت باربری کمتری نسبت به برخی از انواع دیگر جرثقیل‌ها مانند جرثقیل‌های دروازه‌ای یا سقفی دارند. این ویژگی ممکن است در جابجایی بارهای بسیار سنگین محدودیت ایجاد کند.

نیاز به فضای مناسب برای نصب

جرثقیل‌های بازویی دیواری نیاز به دیوارها یا سقف‌های قوی و مناسب برای نصب دارند. در صورتی که سازه موجود از استحکام کافی برخوردار نباشد، نصب این نوع جرثقیل‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود.

محدوده دسترسی محدود

برخی از انواع جرثقیل بازویی (مانند مدل‌های دیواری) دارای محدوده دسترسی محدودتری نسبت به انواع دیگر جرثقیل‌ها هستند. این ویژگی ممکن است در محیط‌های کاری وسیع، کارایی آن‌ها را کاهش دهد.

هزینه نگهداری و تعمیر

با وجود نصب و راه‌اندازی آسان، نگهداری و تعمیر جرثقیل‌های بازویی می‌تواند هزینه‌بر باشد. به خصوص در مدل‌های پیچیده‌تر که دارای قطعات متحرک بیشتری هستند، هزینه‌های نگهداری و تعمیر افزایش می‌یابد.

محدودیت‌ های ساختاری

بعضی از انواع جرثقیل بازویی ممکن است نیاز به تغییرات ساختاری در ساختمان داشته باشند. به عنوان مثال، نصب جرثقیل بازویی دیواری ممکن است نیاز به تقویت سقف و دیوار یا ایجاد ساختارهای پشتیبان داشته باشد که هزینه‌بر و زمان‌بر است.

انواع جرثقیل بازویی

سوالات متداول

آیا جرثقیل بازویی برای استفاده در فضای باز مناسب است؟

بله، جرثقیل‌های ستونی بازویی به دلیل وجود ستون مستقل می‌توانند در فضای باز نیز استفاده شوند، اما باید به شرایط محیطی مانند باد، باران و رطوبت توجه شود و جرثقیل‌ها باید به درستی محافظت شوند.

آیا جرثقیل‌های بازویی ظرفیت باربری مشخصی دارند؟

بله، ظرفیت باربری جرثقیل‌های بازویی بسته به نوع و طراحی آن‌ها متفاوت است و می‌تواند از چند صد کیلوگرم تا چند تن متغیر باشد. برای انتخاب نوع مناسب جرثقیل، ظرفیت باربری مورد نیاز مشتری در نظر گرفته شده و طبق آن شخصی‌سازی می‌شود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *